Online marketing termen van dit moment!

De online marketing wereld verandert zo ontzettend snel, dat er dan ook elke dag nieuwe termen worden bedacht. Wanneer je niet dagelijks met de materie bezig bent, dan kan het nog al overweldigend zijn.

Wow, dat zijn wel heel veel termen die je het afgelopen uur hebt gebruikt. Kan ik die nog ergens rustig nalezen?

Deze vraag krijgen we zo vaak dat we de meest gebruikte Online Marketing Termen maar eens op papier hebben gezet. 🙂

Dit lijstje hoef je niet uit je hoofd te leren, maar het is wel handig als je ongeveer weet wat het betekent als je online bezig bent om meer Leads & Sales te genereren.

Wanneer je niet alleen deze Online Marketing Termen kent, maar ook begrijpt, dan helpt het je bij belangrijke beslissingen. Het zorgt ervoor dat je meer uit je Online Marketing strategie haalt!

We updaten deze lijst met enige regelmaat dus sla deze pagina vooral op onder je favorieten zodat je een waardevol document hebt om op terug te vallen.

 

14 online marketing termen die we dagelijks gebruiken

Cost Per Lead (CPL): Cost Per Lead is het bedrag of de prijs die een adverteerder betaalt per “inschrijving” of per “gegenereerde Lead” voor een bepaalde campagne. Stel dat je €100 euro hebt uitgegeven aan advertenties en je hebt 10 leads gegenereerd dan is je CPL €10. Je kan per kanaal kijken (bijvoorbeeld Facebook) wat je CPL is maar dat kan je natuurlijk ook voor het totaal doen (bijvoorbeeld alle advertentiekosten).

Hoewel de Cost Per Lead belangrijk is, is het ook belangrijk om naar het grotere plaatje te kijken. Zijn het wel de juiste leads? Converteren deze leads wel naar klanten? Hoelang duurt het voordat ze converteren? Zijn dit überhaupt wel de klanten waar ik op zit te wachten?

Cost Per Click (CPC): Cost Per Click is het bedrag dat een adverteerder betaalt voor een individuele klik op een advertentie. De manier waarop dit berekend wordt kan per platform sterk verschillen. Om deze kosten voor een adverteerder omlaag te brengen is het zaak om zo relevant mogelijk te zijn, goede en aantrekkelijke teksten te schrijven.

Click Through Rate (CTR): Click Through Rate is het percentage mensen dat doorklikt nadat ze de specifieke advertentie hebben gezien.

Clicks / # impressions = CTR

Vaak is het zo dat hoe hoger je CTR (hoe relevanter je dus bent) hoe lager je CPC zal zijn.

Cost Per Acquisition (CPA): Cost per Acquisition is het bedrag dat je kwijt bent om een nieuwe klant binnen te halen.

Conversion Rate: Conversion Rate geeft de verhouding weer van het totaal aantal mensen gedeeld door het aantal mensen dat een bepaalde handeling heeft uitgevoerd. Bijvoorbeeld: 100 mensen hebben je website bezocht en 10 mensen hebben een contact formulier ingevuld. Je Conversion Rate is dan dus 100 / 10 = 10%.

Sales Funnel: Een Sales Funnel is een marketing strategie en bestaat eigenlijk uit een serie van stappen die zo ontworpen is dat potentiële klanten met elke stap meer waarde krijgen en jij meer business. Het doel van een Sales Funnel is om een relatie op te bouwen met potentiële klanten en ze uiteindelijk te helpen met een keuze maken.

Vaak zie je een Sales Funnel afgebeeld als een trechter. Aan de bovenkant van de trechter bevinden alle potentiële klanten zich en daarna communiceer je elke keer waardevolle informatie, gebaseerd op de interesse en kennis van het probleem, het bedrijf en het product. Uiteindelijk is het doel dat ze aan het einde van je Sales Funnel klant zijn.

Web Analytics: Web Analytics is een verzamelnaam, maar is vaak een programma dat activiteiten op een website verzamelt en analyseert om zo een beter inzicht te krijgen in website bezoekers, pagina’s te kunnen optimaliseren en betere content te produceren. Het meest bekende voorbeeld is natuurlijk Google Analytics.

Bounce Rate: Bounce rate is een percentage dat aangeeft hoeveel procent van je bezoekers op je website terechtkomt en direct je pagina weer verlaat. Hoe lager je bounce rate, hoe beter het is. Vaak geeft dit aan dat mensen geïnteresseerd zijn in de content die je ze voorschotelt.

Landingspagina: Landingspagina is een specifieke pagina die maar 1 doel heeft, het verzamelen van specifieke informatie van de website bezoeker. Vaak wordt dit gedaan met een formulier dat bezoekers in kunnen vullen zodat er een vervolgactie plaatsvindt.

Content Upgrade: Content Upgrade is een soort van bonus met waardevolle informatie die mensen ontvangen wanneer ze zich er voor aanmelden (opt-innen). Het verschil met Lead Magnets is dat content upgrades extra informatie verschaffen over het onderwerp dat men op dat moment al leest, bekijkt of naar luistert.

Lead Magnets: Lead magnets zijn content vormen die waardevolle informatie voor potentiële klanten bevatten. Soms is dit voor iedereen beschikbaar maar vaak krijgt men alleen toegang tot deze content in ruil voor een email adres.

Call To Action (CTA): Call To Action is de kernboodschap waarmee mensen in een advertentie of website tot actie worden aangezet. Hierbij kan je denken aan “Download nu”, “Bekijk hier” of “Lees meer”.

Retargeting: Retargeting is een ontzettend waardevolle manier om nogmaals met je (potentiële) klanten in contact te komen. Online wordt dit gedaan door een code te installeren die er voor zorgt dat er cookies aangemaakt worden.

Cookies zijn in staat om kleine stukjes data te verzamelen over de bezoeker en het gedrag op het internet. Als adverteerder kan je daardoor een veel relevantere boodschap delen op basis van het gedrag van je (potentiële) klant.

Customer Lifetime Value (CLV): Customer Lifetime Value is de totale waarde van een klant gedurende de tijd dat hij klant is. Veel bedrijven focussen zich op het binnenhalen van nieuwe klanten terwijl een andere effectieve manier om meer omzet te genereren is de Customer Lifetime Value te verhogen.

Uiteraard zijn er nog zoveel meer Online Marketing termen, maar dit is toch wel het lijstje dat wij elke dag gebruiken.

Missen we nog een die we echt toe moeten voegen? Laat het ons dan vooral weten. Als het een term is die ons ontschoten is, dan voegen we hem toe en vermelden we jouw als referentie!

Related Posts

18 sep , 2017

5 kopersinzichten waarmee je business groeit!

16 okt , 2017

LinkedIn kan de klanten van je concurrent weergeven

02 nov , 2017

Business Development tool die je wereld op zijn kop zet!

GRATIS SALES FUNNEL WORKSHOP!

Pak een voorsprong op al je concurrenten en plan deze GRATIS Sales Funnel Workshop in.
Je ontdekt direct:
– Wie je ideale klant is
– Waar je hem kan vinden
– En hoe je met hem in contact komt

Categorieën

 

Sales Campagne is het bedrijf dat ik, Jurre Blaauw, in 2016 gestart ben.

Het is mijn doel om mensen en bedrijven te laten stoppen met verkopen en dat ze weer beginnen met het echt helpen van klanten.

Wanneer je gebruik maakt van Sales Funnels dan zorg je er voor dat je klant meer waarde krijgt en jij meer business!

NU DENK JE WELLICHT, WAT IS DAN EEN SALES FUNNEL?

Een Sales Funnel is een serie van stappen die zo ontworpen is dat klanten met elke stap meer waarde krijgen en jij meer business.

De een noemt het een Marketing Funnel, anderen een Lead Funnel, ik noem het een Sales Funnel.

Lees hier meer over mijn visie.

37 Shares
Share35
Share2
+1
Tweet
Pin